De Nada

14 februari 2019 - Paterna, Spanje

Deze week een rustige week gehad. Elke dag op stage geweest en niet heel veel bijzonders meegemaakt.

Ik begin wel steeds meer verschillen op te merken tussen de mensen hier en in Nederland. Er wordt hier standaard de deur voor je open gehouden (vaak door een man). Ook is iedereen ontzettend behulpzaam en open. Wanneer je iemand voor de eerste keer ontmoet schud je in NL de hand. Hier is het normaal om elkaar twee kussen op de wang te geven. Voor mij voelt dat een beetje gek omdat ik alleen drie kussen op de wang geef bij mensen die ik goed ken/ bij familie of bij verjaardagen. Dat laat wel weer zien dat mensen opener naar elkaar zijn hier.

Vanochtend was ik een beetje met het verkeerde been uit bed gestapt. In het lab liet ik een fles ethanol (niks schadelijks) op de grond vallen. Gelijk kwam iedereen uit het lab die het gezien had helpen opruimen en bleven ze 'de nada' tegen me zeggen: 'het geeft niks'. Ze zijn hier erg behulpzaam, in Nederland zijn mensen in dat opzicht dan toch iets asocialer. Wat ook anders is is de metro/trein. In NL is het een regel dat je men eerst uit de trein laat stappen, en wanneer iedereen eruit is kan je naar binnen gaan. Hier loopt het iets chaotischer. Iedereen probeert zichzelf er tussen te wurmen en ook al zijn mensen aan het uitstappen, ze willen zo snel mogelijk naar binnen. Voor mij, als grote lompe Nederlander is dit geen probleem.

Morgen wordt denk ik een korte dag, ik heb het idee dat vrijdagmiddag hier niet echt meer telt als werkdag, dan is het alleen maar uitkijken naar het weekend. Ik hoop dat ik tijd heb om even langs het centrum te gaan, het is hier nu namelijk 'rebajas' --> uitverkoop. Hier is het twee keer per jaar uitverkoop dus ik hoop iets leuks voor mezelf in te slaan, mijn eigen Valentijnsdag-cadeau.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Paps:
    14 februari 2019
    Koop een bloemetje voor jezelf.
  2. Opa:
    17 februari 2019
    amai a zuu leutig je verhaal te lezen, blijven doen ik kijk er naar uit